"É de Cultura como instrumento para a felicidade, como arma para o civismo, como via para o entendimento dos povos que vos quero falar"

Notícias

PAINEL DE EDUCAÇÃO NA CONFERÊNCIA SIBE+

O Instituto de Etnomusicologia – Centro de Estudos em Música e Dança tem o prazer de acolher o Congresso Internacional Música e Saberes em Trânsito na Reitoria da Universidade Nova de Lisboa, de 28 a 31 de Outubro de 2010.

Friday, October 29th 14:00-15:30
Sexta-Feira, 29 de Outubro 14.00-15:30
Rectory of the Universidade Nova de Lisboa
Reitoria da Universidade nova de Lisboa

Musics and Knowledge in Transit
Músicas e Saberes em Trânsito
An International Conference
28-31 October 2010, Sibe+

XI Conference of SIBE-Sociedad de Etnomusicología
III Conference of Musics in the Lusophone and Hispanic Worlds
I Conference of IASPM-International Association for the Study of Popular Music Portugal
VI Conference of IASPM, Spain
I Conference of ICTM, International Council for Traditional Music, Portugal

Music and Dance: New Educational Challenges
Recent debates on education have emphasized the need to develop creativity, to improve communicative skills, and the ability to work collaboratively, contributing to the promotion of citizenship. The performing arts of music and dance, in both specialized and generalist programs of education, represent privileged sites for the promotion of citizenship. What role might ethnomusicological and ethnochoreological research play in this process? What theoretical and practical propositions might we offer in curricula, in teacher training, in the management of inter/multiculturalism, in the integration of schools within communities and in assuring their engagement with social development in general?

[Panel]
Music and Education: New Challenges in a Changing World
Moderator: Maria de São José Côrte-Real
Associate Researcher, INET – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa
The panel will discuss issues on music, education and learning experiences in contemporary society within Childhood Education, Basic Education, Secondary Specialized Music Education and Teacher’s Education. School and society respond to the new accelerated challenges of every day. Communication and collaborative strategies, knowledge management concepts and procedures, intercultural relationships, tolerance but also rigor, joy and beauty in educational processes and products are part of the ideas these researchers, music students and teachers from the UK, US and Portugal present for discussion in a panel that will hopefully interest you.

Chair: Jagdish Singh Gundara
Professor, University of London, UNESCO Chair for Intercultural Education and Teacher’s Education / President of the International Association for Intercultural Education (IAIE)
Intercultural Education Today provides a brief interpretation on the global scope of Intercultural Education mentioning teachers’ education. Reference to music in the scenario gives way to the different presentations on specific cases, ideas and situations.
Educação Intercultural Hoje apresenta uma breve interpretação sobre o âmbito global da Educação Intercultural, mencionando a formação de professores. A referência à música neste cenário introduz as diferentes apresentações relativas a casos, ideias e situações específicas.

Fernando Barone
Professor, Escola Superior de Educação de Infância Maria Ulrich
Educação, Infância e o Desenvolvimento Social do Ouvido são apresentados como opostos e complementares aos conceitos de educação musical e de educação através da música. Discute modelos positivistas, sistémicos e construtivistas de relação comunicativa entre produção musical, disseminação e consumo. Aponta metas educativas tais como a autonomia, a literacia e a cidadania na Educação de Infância.
Education, Childhood and the Social Development of Hearing are presented as opposed and complementary to the concepts of musical education and education through music. Discusses positivists, systemic and constructivist models of communicative relationship between musical production, dissemination and consumption. It points to educative aims such as autonomy, literacy and citizenship in Childhood Education.

Moderator: Maria de São José Côrte-Real
Associate Researcher, INETFaculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa
Musical Knowledge Management at the Basic School argues for an approach that fosters communication between tacit and explicit knowing and between school and society through music processes and products. Departing from theoretical proposals originated in the 1960s and developed by the turn of the millennium, it uses data from a research on urban schools of Loures, close to Lisbon, with the support of FCT, CMLoures and SONAE.  
Gestão do Conhecimento Musical na Escola Básico argumenta uma abordagem que desenvolve a comunicação entre o conhecimento tácito e o explicito, e entre a escola e a sociedade através de processos e produtos musicais. Partindo de propostas teóricas apontadas nos anos 60 e desenvolvidas na mudança do milénio, usa dados de uma pesquisa em escolas urbanas de Loures, próximo de Lisboa, com o apoio da FCT, CMLoures e SONAE.

José Alexandre Reis
Director, Piano Professor and Medical Doctor, ARTAVE - Escola Profissional Artística do Vale do Ave
Interculturalidade no Ensino Especializado da Música, discute aspectos de ensino e aprendizagem resultantes do contacto entre indivíduos provenientes diferentes contextos culturais. Considera professores assim como alunos e obras musicais para a apresentação de situações educativas num ambiente de ensino musical onde os aspectos do talento e da acuidade performativa são especialmente mais valorizados do que outros na vida escolar.
Interculturality on Specialized Music Education, discusses learning and teaching aspects resulting from contact between individuals and works coming from different cultural backgrounds. Teachers, students’ and works’ different cultural environments are taken into consideration for a presentation of educational situations in a music school ambience where talent and performance accuracy are valued above other aspects of school life.

João Soeiro de Carvalho
Chair of the Music Department, Researcher at INET – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa
New Challenges in Teacher’s Education, discusses contemporary educational tasks stressing creativity and citizenship values for human development in the globalizing world. The theoretical framework of Ethnomusicology is considered as a base for an intercultural approach to the educational process, acknowledging identity processes and using music culture as a pedagogical tool.
Novos Desafios na Formação de Professores, discute tarefas educacionais contemporâneas sublinhando os valores da criatividade e da cidadania para o desenvolvimento humano no mundo globalizante. O enquadramento teórico da Etnomusicologia é considerado como uma base para uma abordagem intercultural ao processo educativo, reconhecendo processos de identidade e usando cultura musical como ferramenta pedagógica.

Discussant: Patricia Campbell
Donald E. Petersen Professor of Music, Senior Research Scholar, University of Washington, Vice President of the Society for Ethnomusicology (SEM)
Music, Education and Diversity in the Globalizing World, discusses main ideas presented relating them with relevant research and practice in selected world venues. Issues of cultural diversity will be noted as they affect content and method in musical training. Recommendations for 21st century curricular innovation at all levels will embrace the challenges and plausible solutions for broadening the scope of student’s experience in music as a world phenomenon.
Música, Educação e Diversidade no Mundo Globalizante, discute as principais ideias apresentadas, relacionando-as com pesquisas e práticas relevantes em diferentes pontos do mundo. Notar-se-ão temas de diversidade cultural que afectem conteúdos e métodos educativos envolvendo música. As recomendações para a inovação curricular do século XXI, a todos os níveis, abarcarão desafios e soluções plausíveis para alargar o âmbito da experiência dos alunos na música como um fenómeno mundial.



APOIO à vinda de conferencistas: FLAD– Fundação Luso-Americana para o Desenvolvimento

>> + info

 

Agenda
Ver mais eventos

Passatempos

Passatempo

Ganhe convites para o espetáculo POETA POP de Tristão de Andrade

No próximo dia 18 de janeiro, pelas 21h00, sobe ao palco do Auditório da Fundação Oriente, em Lisboa, um espetáculo apresentado por Tristão de Andrade, que celebra sua vida e obra como poeta, escritor, cantautor e músico.Findo o passatempo, anunciamos aqui os nomes dos vencedores apurados!

Visitas
101,440,572